۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

نقش ارز در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری مسالمت آمیزترین جنبش خانواده بشری است که به پیشرفت دانش فرهنگ و اقتصاد جوامع اثر مستقیم دارد و به عنوان موثرترین عامل در ایجاد تفاهم میان ملتها و استوار ساختن صلح جهانی نقش اساسی ایفا میکند (زهری 1385).امروزه نگرش جدیدی به صنعت گردشگری ایجاد شده و توجه خاصی توسط مراکز آموزشی سیاستمداران و مدیران به این صنعت معطوف شده است. در دیدگاه جدید اهمیت گردشگری به لحاظ امکان پذیری اقتصادی هزینه ها و سودآوری برای منطقه گردشگر پذیر بررسی می گردد.گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال حاضر در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهان است. افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار یاد می کنند (افتخاری. 1385). اما تغییرات در هر بخشیاز اقتصاد جهانی می تواند دگرگونیهای عمده ای نیز در گردشگری در پی داشته باشد. برای نمونه، چندی است نوسانات ارز در بازار ایران باعث تغییرات گسترده ای در حوزه گردشگری داخلی و خارجی این کشور شده است که در ادامه، به آن می پردازیم.صنعت گردشگریبرای اولین بار بصورت رسمی در سال 1937 کلمات گردشگری و گردشگر توسط سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفت ولی پیشینه این صنعت به سالهای قبل از این تاریخ بر میگردد (اژدری 1387). گردشگری در ایران با نگرش جدید از سال 1317 مورد توجه قرار گرفت (زهری 1385). امروزه گردشگری یکی از بخش های هدایت کننده تجارت جهانی در خدمات و یکی از مهمترین مولفه های صادرات هر کشوری است. گردشگری منبعی مهم برای شکوفایی کشورهای در حال توسعه است و سطح زندگی اجتماعی را با ایجاد مشاغل گوناگون و ارتقا سطح در آمد طبقات وسیعی از مردم کشورهای گردشگر فرست و گردشگر پذیر تغییر می دهد (محلاتی 1380). صنایع مسافرتی و گردشگری به خوبی در مسیر تبدیل شدن به یک موتور قدرتمند در هزاره سوم قرار دارند. گردشگری جهانی شاخص های جدیدی را در سه ماه اول سال 2007 از خود نشان داده است که معادل نهصد میلیون گردشگر بوده است. البته در سالهای 2008 و 2009 به علت رکودی که دامن گیر کشورهای مختلف جهان شده است این صنعت شامل تغییرات چندانی نبوده است.ارز و نقش آن در صنعت گردشگریبرای سفر به کشوری دیگر، ابتدا باید پول ان کشور را به دست آورد. تبادل ارز لازمه این کار است. همه ابزارهای پولی که مبین مطالبات اهالی یک کشور از کشور دیگر باشد ارز نامیده می شود. استفاده از ارز وسیله اصلی هر کشور برای تسویه حساب معاملات با دیگر کشورها به شمار می رود. نرخ ارز: قیمت مبادله پول رایج یک کشور با پول رایج یک کشور دیگر را اصطلاحا نرخ ارز گویند. واحد کلی ارز دلار است که بنا به شرایط و اتفاقات مختلف قیمت مبادلاتی ان در ایران با نوسانات قابل توجهی روبرو است. با بالا رفتن نرخ دلار ارزش مبادلاتی با توجه به واحد ریال کم می شود. واردات و صادرات با نرخ تازه ای انجام می شود. از آنجایی که مواد اولیه با قیمت بالاتری نسبت به قبل خریداری می شوند کالای تولید شده نیز با قیمت بالاتری عرضه می شود. در ایران برای سفر به کشور خارجی ابتدا باید ریال ایران را به ارز تبدیل کرده و سپس پول آن کشور را خریداری کنیم. از آنجایی که تورهای خارج از ایران به قیمت دلار فروخته می شوند با بالا رفتن نرخ ارز قیمت بسته های سفر نیز مانند مواد اولیه صنایع بیشتر می شود و این باعث می شود تقاضا برای سقر های خارجی گران قیمت کم شود.در حالی که تورهای خارجی یکی از مهمترین منابع مالی برای آژانس داران است، نوسانات شدید نرخ ارز این تورها را دچار تزلزل کرده و آژانس ها با چالش جدیدی مواجه شده اند. گفته می شود تغییر ناگهانی ارز با ارقام قابل توجه ضرر زیادی به فروشندگان تورهای خارجی زده است. علاوه بر این قیمت تورهای داخلی نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته که به دلیل افت ارزش ریال است.البته اصولاً نوسانات نرخ ارز بر کلیه فعالیت های اقتصادی اثر گذار است. با این حال شدت و ضعف این تاثیرات بستگی به میزان تعاملات هر بخش با اقتصاد جهانی دارد. صنعت گردشگری نیز از این موضوع متاثر خواهد بود هم از جنبه گردشگری خارجی و هم از جنبه گردشگری داخلی.مثلا فردی که مقصد خارجی را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرده، با افزایش قیمت تورهای خارجی و ارز و حتی نبودن ارز دولتی نظر خود را عوض کرده و به سوی مقاصد گردشگری داخلی متمایل می شود و این موضوع زمانی که با کاهش نرخ ارز مواجه هستیم به صورت معکوس عمل خواهد کرد.افزایش نرخ ارز در کشور طی چند ماه اخیر تاثیر مستقیمی روی نرخ تورهای گردشگری داخلی و خارجی گذاشته است، به نحوی که تورهای خارجی ار 6 ماه پیش تا کنون به دو برابر قیمت فروخته می شود (به نقل از خبرگزاری اکو نیوز )آمار  خبرگزاری هایی همچون خبرگزاری اقتصادی ایران نشان می دهد که دبی و ترکیه با وجود افزایش نرخ دلار، همچنان در صدر مقصد گردشگری ایرانیان اند. هر چند که قیمت این تورها در 6 ماه امسال دو برابر افزایش قیمت داشته، اما با این حال در فهرست پر فروشترین  تورهای خارجی قرار دارند.در مقابل تورهای گردشگری داخلی به مقصد جزیره کیش و مشهد نیز پر فروش هستند. به همین دلیل آژانسهای مسافرتی رزرو این تورها را از دو هفته قبل انجام می دهند. ولی تورهای شهر دیگر همان روز فروخته می شود چون متقاضی کمتری دارد.در این میان قیمت تورهای مشهد نیز افزایش داشته است. اما تورهای گردشگری شهرهای دیگر تغییر محسوسی نداشته اند و بیشتر روی نرخ هتلها افزایش داشته اند.در این میان نباید ازبرابری نرخ تور داخلی و خارجی نیز غافل بود؛ چرا که به عنوان مثال مقایسه دو تور کیش و دبی نشان می دهد تور دو روزه دبی با ۴۰۰ هزار تومان خدمات در هتل ۳ ستاره تقریبا برابر با تور دو روزه کیش در هتل درجه سه با همان قیمت فروخته می شود.بنابر این ملاحظه می شود که به دلیل تعاملات بین المللی صنعت گردشگری با اقتصاد جهانی و قابلیت رقابت و فعالیت در آن با شدت بیشتری تحت تاثیر نوسانات ارز قرار دارد. انتظار می رود با افزایش نرخ ارز تعداد سفرهای خروجی از ایران تا حدودی کنترل شده و بر تعداد گردشگران ورودی و داخلی افزوده شودیک نظریه دیگر هم وجود دارد که اگر افزایش نرخ ارز باعث بروز تورم شدید شود، در اقتصاد کشور اختلال ایجاد شده و بسیاری از مردم توانایی مالی برای مسافرت نخواهند داشت. زیرا حقوق و در آمد ثابت است ولی قیمت ها مدام بالا می رود.افزایش نرخ ارز، فرصتی برای جذب گرشگران خارجیهمانطور که گفته شد با تغییر نرخ ارز و پایین امدن ارزش ریال می توان گقت که ایران برای کشورهایی با ارزش پول بیشتر مقصد مسافرتی بسیار ارزانی است که می توانند برای مسیر سفر انتخاب کنند و این می تواند یک عامل برای جذب توریست باشد. در شرایط کنونی که کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران خارجی می تواند راهکاری گره گشا باشد.بر این اساس اتکا به صنعت گردشگری و مزیت های واقعی و جاذبه های کم نظیر خود بسیار بهتر از ایجاد فضاهای مصنوعی و کوتاه مدت رونق و بهبودی خواهد بود. البته این بدین معنا نیست که تحت هیچ شرایطی امکان استفاده از ایزار مالی پولی و ارزی برای بهبود صنعت گردشگری وجود ندارد بلکه لازم است تا این ابزار  به صورت عاقلانه محدود و هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.جذب توریست تنها به دلیل ارزان بودن یک کشور ممکن نیست بلکه شرایط امنیت تبلیغات امکانات جاذبه ها و ... حتی نقش مهم تری ایفا می کنند بنا بر این داشتن بستر های مناسب برای توسعه لازم است.بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای بهتر کردن اوضاع اقتصاد کشور تبلیغات مثبت برای جذب توریست از کشورهای دیگر است که می تواند با ایجاد شغل و درامد زایی بسیاری از مشکلات را حل کند که البته به دلیل نبودن بسترهای لازم برای گردشگر پذیری این نظریه در همین حد باقی مانده و اجرای آن در واقع تغییرات زیادی را می طلبد علاوه بر این تلاش برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز خیلی می تواند به این بحث کمک کند.تبلیغات نیز نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر برای ایران داری هم اکنون تمامی تبلیغاتی که از ایران میشود جنبه منفی دارد. در حالی که شاید کشورهای دیگر امنیت کمتری نسبت به ایران داشته باشند ولی بستر های جذب گردشگر را دارند. اینگونه مسایل است که حتی با توجه به ارزان شدن پول ملی نمی توانیم گردشگر زیادی جذب کنیم.منابع:اژدری، علی (1389)،"نقش مدیریت در توسعه صنعت گردشگری"، در وب سایت نظام جامع اطلاع رسانی اشتغال به آدرس: http://www.jobportal.ir/s1/Default.aspx?ID=15_1_2743محلاتی، صلاح الدین (1380)، درآمدی بر جهانگردی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.عقلمند، سیامک و فتح اله اکبری (1384)،"توانمندسازی: یک استراتژی مدیریتی برای نیل به توسعه پایدار"، ارائه شده در سومین کنفرانس مدیریت.زهری، پری (1385) "نقش صنعت گردشگری در توسعه تجارت"، اتحادیه صادر کنندگان یزد. آیدا امینی دانشجوی کارشناسی مدیریت جهانگردی در موسسه آموزش عالی مازیار است و این پژوهش را برای درس روش تحقیق (استاد مقدم) انجام داده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

کارآفرینی در گردشگری پست مدرن 3

مونا زیدی: دانشجوی کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی و غیرانتفاعی مازیار، رویانmonazeidi@ymail.comدکتر داود کیا کجوری: استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد چالوس davoodkia@yahoo.com فهرست منابع:باقرزاده، ( 7 دی 1391)، آموزش آمادگی در برابر زلزله، پارس بوک، نوشتار: آبان 1383، ازhttp://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset114/524.pdfبزرگی، بابک، ابراهیمی لویه، عادل (1385). بررسی نقش آموزش و ارتباطات در ارتقای آگاهی های عمومی با هدف مدیریت ریسک سیلاب، نشریه کارگاه فنی همزیستی با سیلاب، 25 مرداد ماه 1385، صص 73-59.بیرودیان، نادر (1385).مدیریت بحران اصول ایمنی در حوادث غیرمنتظره. مشهد. جهاد دانشگاهی مشهد.خدایی، حامد (1390). نقش گردشگری در کارآفرینی و اشتغال، اولین همایش ملی گردشگری، اقتصاد و بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی زابل، 26 و 27 بهمن‌ماه.زیدی، مونا (1391).بررسی پتانسیل توسعه اقتصادی گردشگری سیاه در ایران، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت‌گردی ایران زمین، 17 اسفندماه 1391.سعیدی‌کیا، مهدی (1384).اصول و مبانی کارآفرینی، چاپ اول، انتشارات کیا.شبگومنصف، سیدمحمود (1389). پتانسیل‌های گردشگری جنگ (مدیریت در محدودیت)، ماهنامه مدیریت جهانگردی، شماره 21 و 22، بهمن و اسفند 1389.Blair, J. (2012, November 20); Tragedi turns to tourism at Ground Zero; The New York Times. Retrieved 25 June 2010, From: http://www.theage.com.au/articles/2002/06/28/1023864657451.htmlBraithwaite, D. & Lee, Y.l, (2006). Dark tourism, hate and reconciliation: the Sandakan experience, Vermont: International Institute for Peace Through Tourism(IIPT).Foley, M & Lennon, J.J, (1996). JFK and dark tourism: a fascination with assassination, International Journal of Heritage Studies, Vol. 2, 4, pp. 198-211.Kang, E.J, Scott, Noel, Lee, T.J & Ballantyne, Roy, (2012). Benefits of visiting a 'dark tourism' site: the case of the Jeju Peace Park, Korea, Tourism Management, Vol. 33, pp. 257-265.Khanka s (2003).Entrepreneurial Development. New Dilhi: chand and Company ltd.Lennon, John & Foley, Malcom, (2000).Attraction of death and disaster, Continuum, viii+184 pp (figures, photos, refrences, index), ISBN 0-8264-5064-4.Rojek, C, (1993).Ways of escape, Basingstoke: Mackmillan.Schumpeter, Joseph A. (1934).Theory of Economic Development. Cambride: Harvard University Press. (New York: Oxford University Press, 1961.) First published in German, 1912Seaton, A. V, (1996). From thanatopsis to thanatourism: Guided by the dark, International Journal of Heritage Studies, Vol. 2, 4, pp. 234-244.Seaton, A. V, (1999). War and thanatourism: Waterloo 1815- 1914, Annals of Tourism Research, Vol. 26, 1, pp. 130-158.Sharpley, Richard & Stone, Phlip, (2008). Consuming Dark Tourism: A Thanatological Perspective,Annals of Tourism Research, Vol. 35, pp. 574-595.Sharpley, R, (2009). Shedding light on dark tourism: an introduction in R. Sharpley & P. r. Stone (Eds.), The darker side of travel (pp. 3-22). Bristol: Channel View.Smith, Wayne William, (2002).Dark Tourism: The Attraction of Death and Disaster, Annals of Tourism Research, Vol. 29, 4, pp. 1188-1189.Stone, P.R, (2006). A dark tourism specturm: towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions, Annals of Tourism, Vol. 54, 2, pp. 145-160.Strange, C., Kempa, M, (2003). Shades of dark tourism, Alcatraz and Robben island, Annals of Tourism, Research, Vol. 30, 2, pp. 386-405.Tarlow, P.E, (2005). Dark tourism: the appealing 'dark side' of tourism and more, in M. Novelli (Ed.),Niche tourism- Contemporary issues, trends and cases (pp. 47-58), Oxford: Butterworth- Heinemann.Tunbridge, J.E & Ashworth, G.J, (1996).Dissonant heritage: The management of the past as a resoruce in conflict, New York: John Wiley & Sons.Wight, cariag, (2005). Philsophical & methological paraxes in dark tourism, Journal of vacation marketingYuill, Marie Stephanie, (2003).Dark Tourism: Undrestanding Visitor Motivation at Sites of Death and Disaster, Texas: A&M University
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

کارآفرینی در گردشگری پست مدرن 2

سایت ‌های وابسته به طبیعت یا مصیبت‌ها و جنایات رخ داده به دست بشر نه تنها سایت‌‌هایی تداعی کننده هستند بلکه جذابیت‌های گردشگری نیز در خود دارند. تعداد بازدیدکنندگان از سایت‌‌هایی از این دست در سراسر دنیا قابل توجه هستند: به عنوان مثال در سال 2007، سایت هولوکاست آشووتز بورکِتناو (Auschwitz-Birkenau: اردوگاه اسرای جنگی در هلند در طی جنگ جهانی دوم که توسط نازی‌ها به وجود آمد) (2009)  حدود 2/1 میلیون بازدیدکننده داشت؛ حال‌آن‌که سایت گراند زیرو (Ground Zero: مکان مرکز تجارت جهانی قبل از آن‌که در 11 سپتامبر 2001 از بین برود) در نیویورک تنها 3 میلیون بازدیدکننده را جذب کرد و در حال حاضر یکی از 10 جاذبه گردشگری شهر است (Blair,2002).این پدیده به خوبی تشخیص داده شد و تحت واژه هایی از جمله گردشگری سیاه (Foley & Lennon, 1996, 198)، گردشگری مرگ (Seaton, 1996, 235)، گردشگری نقطه سیاه (Black spot tourism) (Rojek, 1993)، گردشگری میراث قساوت (Atrocity heritage tourism) (Tunbridge & Ashworth, 1996)  و گردشگری ناسالم (Morbid tourism) (Blom, 2000) بررسی شد. در میان این‌ها، گردشگری سیاه بیشتر از همه در ادبیات نوشتاری به کار رفته است (Sharpley, 2009) و به عنوان «اقدام به مسافرت به سایت‌‌های مرتبط با مرگ، رنج و ظواهر مهیب» (Stone, 2006) یا به دنبال آن، «بازدید از سایت‌‌هایی که در آن‌ها مصائب یا مرگ‌های قابل توجه تاریخی رخ داده است... که تأثیرشان بر زندگی ما ادامه دارد» (Tarlow,2005) تعریف می شود. این معنا، سایت‌‌های متنوعی از قبیل قتل و مرگ‌های انبوه، میدان‌های جنگ، قبرستان‌ها، مقبره ها، حیاط کلیساها و خانه های سابقِ مشهور اموات را دربر می گیرد.پارسون و اسملسرف کارآفرینی را یکی از دو شرط ضروری توسعه اقتصادی می دانند (شرط ضروری دیگر به نظر آنان عبارت است از خروجی افزوده سرمایه). شومپیتر نیز به علت نقش کارآفرینی در ایجاد نوآوری، آن را محور کلیدی توسعه اقتصادی تلقی می کند (خانکا، 2003). نیاز برای گردشگری جنگ در ایران، همچون نیاز برای سفرهای ارزان قیمت در ایران است که خود راهش را پیدا کرده است. ضمن این‌که نیاز شدید مردم برای سفرهای ارزان قیمت در کشور مسجل گردیده، اما تاکنون هیچگونه برنامه عملیاتی برای پاسخ به این خواسته معرفی نشده است. متقاضیان سفر و گردشگری، همچنان تور کشورهای خارجی را ترجیح داده و در صورت سفرهای داخلی، چادرخوابی یا اقامت در ویلاهای اجاره ای به جای هتل را ترجیح می دهند. مسافر خواسته خود را منعکس کرده است، این مسئولان یا بنگاه های عرضه کننده هستند که باید برنامه هایی برای تأمین خواسته های این گروه از مسافران معرفی نمایند (شبگومنصف، 1389).کارآفرینی در بخش گردشگری جنگمتأسفانه هنوز گردشگری سیاه در ایران جز درباره گردشگری جنگ مورد مطالعه قرار نگرفته است. حتی درباره گردشگری جنگ نیز آمار دقیقی از اشتغال‌زایی در این زمینه وجود ندارد. اما واضح و مبرهن است که موزه های عبرت و موزه های شهدا در جای جای ایران بازگشایی شده و این خود سبب اشتغال حداقل در بخش‌ موزه داری شده است.از صدها هزار داوطلبی که هر ساله مشتاق «زیارت» و حضور در میادین جنگی هستند، نمی توان انتظار داشت که منتظر برنامه ریزی تورهای تخصصی با اصول و استاندارد علمی نشسته، تا پس از آن، آن‌ها را عازم این سفرها گردانند. آن‌چه که مشخص است تقاضایی وجود دارد و مشتری هم منتظر نمی ماند. به نظر می رسد آنان بهتر از همه با اراده و عمل خود راه را نشان داده اند و تا آن هنگام که جلسه بازی ها برای چگونگی اجرای این‌گونه تورها ادامه داشته باشد، کاروان راهیان نور، هزاران مشتاق و متقاضی خود را با مدل «خودساخته» در این سفرها، همراهی خواهد کرد (شبگومنصف، 1389).از سوی دیگر، در مناطق جنوبی ایران که گردشگری جنگ رونق بالایی دارد، می توان کارآفرینی، اشتغال و تولید را از طریق درآمدزایی در بخش‌های مختلف مشاهده کرد از جمله تولید محصولات مرتبط با جنگ (عکس شماره 1)، تولید و فروش صنایع دستی منطقه و فروش در بازارهای محلی در مناطق گردشگری جنگ (عکس شماره 2)، ایجاد بازارهای محلی در مناطق مورد بازدید واقع شده (عکس شماره 3 و 4)، تولید محصولات مذهبی در این مناطق (عکس شماره 5) و ایجاد اشتغال در زمینه حمل و نقل در این مناطق (عکس شماره 6).تاریخچه توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، مستنداتی برای حمایت از این واقعیت فراهم می آورد که اقتصاد، تحت تأثیر کارآفرینی است.شواهدی وجود دارد که نشان می دهد علت توسعه کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن و آلمان که از نظر صنعتی توسعه یافته اند، کارآفرینی است. کارآفرینی هم اکنون به عنوان یک حرفه ظهور کرده است و همانند دیگر حرفه ها باید توسعه یابد و از طریق برنامه های آموزشی و دانشگاهی خاص مبتنی بر مطالعات رفتاری و تجربی، پرورش پیدا کند (خانکا، 2001).در کشور ایران با توجه به این‌که اقتصاد تک پایه ای و متکی به صادرات نفی است، دولت حرکت از اقتصاد تک پایه ای به سوی اقتصاد متنوع و با ثبات را در برنامه کاری خود قرار داده است که یکی از این برنامه ها توسعه انواع گردشگری است. بدون شک دستیابی به چنین هدفی مستلزم شناخت فرآیند گردشگری طبقه بندی رویکردها، سیاست‌ها و آثار اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی و اقتصادی است تا با یک پشتوانه علمی و آگاهی از آثار مثبت و منفی این پدیده در جهان و ایران به انتخاب یک راهبرد منطقی واقع گرا، توأم با برنامه ریزی مدیریت صحیح گردشگری جنگ در چارچوب فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار دست یابد.ایجاد فرصت‌های اشتغال به برکت گردشگری جنگ به گونه ای قابل تعیین است که باید بگوییم ایجاد هتل‌ها و مراکز بازدید جدید سبب جذب کارکنان خدماتی شده و از آن گذشته در بهبود کیفیت فرآورده های کشاورزی و غذایی، صنایع دستی و هم‌چنین بخش‌های دیگر می تواند نقش ارزنده ای داشته باشد. به طوری که یکی از بخش‌های اشتغال زا و مفید در کشور ما صنایع دستی است. با توجه به گرایش و علاقه ای که گردشگران به صنابع دستی محلی دارند، این صنایع با فعالیت هرچه بیشتر صنعت‌گران مربوطه می توانند احیا شوند و بازارهای مناسبی برای فروش محصولات آن‌ها به وجود آید.بنا بر تحقیقات به عمل آمده، به ازای هر 25 گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می شود و با توجه به میزان درآمدی که از توقف دو هفته ای یک گردشگر در این مناطق حاصل می شود، اهمیت توجه به این بخش بیش از پیش آشکار می شود.البته تأکید بر اهمیت گردشگری جنگ در ایران از آن جهت است که به دلیل وقوع جنگ تحمیلی 8 ساله از سوی ابرقدرت‌های جهان در ایران، پتانسیل این نوع گردشگری بیش از هر زمان دیگری در ایران دیده می شود. دست اندرکاران و یه ویژه کارآفرینان بخش گردشگری باید توجه داشته باشند که پتانسیل قوی برای گردشگری جنگ در ایران موجود است و با تشخیص «مدیریت در محدودیت» می توان بهره برداری مناسبی از این فرصت حاصل کرد. علاوه بر آن در صورتی که زیرساخت‌های لازم نیز هرچه سریع تر در این مناطق محروم آماده گردد، نعمت‌های درآمد، اشتغال زایی، تولید محصولات جنگی و محلی، تولید بیشتر صنایع دستی محلی و ایجاد بازارهای محلی گردشگری جنگ می تواند توسعه یافتگی و رشد اقتصادی این مناطق را موجب گردد.در این راستا موزه های شهدا نیز از دیگر مجموعه های گردشگری سیاه محسوب می شود که نمونه های آن کم و بیش در شهرهای دیگر کشور وجود دارد. در موزه های شهدا، اشیا و آثار به جا مانده از شهدای دفاع مقدس، مانند سجاده و تسبیح شهدا، پیراهن خونین شهدا، نوارهای سخنرانی، وصیت نامه شهدا و دست نوشته های صدها شهید که در  غرفه ها یا در آرشیو موزه نگهداری می شوند را می توان پیدا کرد (شبگومنصف، 1389).
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

کارآفرینی در گردشگری پست مدرن

تغییرات بسیاری از زمان گردشگری سنتی انبوه تا گردشگری پست مدرن رخ داده است. شکل گیری مقاصد و تجربیات جدید، افزایش تنوع محصولات گردشگری، همگی با رویکرد پایداری و بعضاً در قالب گردشگری علایق خاص، از مصادیق دنیای پست مدرن است. گردشگری پست مدرن نتیجه تحولات فناورانه از یکسو و اندیشه ها و نظریه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی از سوی دیگر است. اساساً بسیاری از حوادث، رویدادها و پدیده ها، در دنیای پست مدرن، امکان تبدیل شدن به محصول و مقصد گردشگری را دارند (Wight, 2005).با توجه به افزایش و متنوع شدن گونه های گردشگری در جهان، از دهه 1990، گونه جدیدی تحت عنوان «گردشگری سیاه» (Dark tourism) به گونه های رایج گردشگری افزوده شده است. در حالی که بخش گسترده ای از مطالعات ادبیات گردشگری پیرامون بازاریابی، مصرف و عرضه مقاصد تفریحی، شاد و سرگرم کننده گردشگری است، برخی از محققان و نویسندگان گردشگری، در جست وجوی آنتی تزهای تراژدی، مرگ و جنگ هستند (Yuill, 2003).در این میان، گردشگری سیاه در قرن 20 یک زیرمجموعه مهم و اساسی در گردشگری بوده است. چنانچه بررسی ها نشان می دهد، میلیون‌ها گردشگر/بازدیدکننده هر ساله از مکان‌‌هایی که بلایای طبیعی در آن‌ها رخ داده دیدن می کنند.در ایران نیز پتانسیل‌های متعددی از گردشگری تلخ، چه با گرایش گردشگری جنگ (مانند موزه عبرت که شکنجه گاه زندانیان سیاسی در دوران پهلوی دوم بوده، موزه شهدا، نمایشگاه های دایمی و موقت که تصاویری از شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را عرضه می کنند (وثوقی، 1388) و چه با گرایش گردشگری مصیبت (نمایشگاه های دایمی و موقت از مصایب غیرعادی مانند سیل گلستان و دره گز و زلزله های شدید مانند طبس، بم و آذربایجان) (زیدی، 1391) وجود دارد.از سوی دیگر، رشد چشمگیر صنعت گردشگری در سال‌های اخیر در سطح جهان، نقش مهمی را در زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی تولید و درآمد و تحریک اقتصادی ملی و بین المللی داشته است. گردشگری با ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی به فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع محلی، جان و نقش تازه ای می بخشد و این امر می تواند در توسعه فعالیت‌های کارآفرینی بسیار بااهمیت باشد. توسعه فعالیت‌های کارآفرینی راهبردی برای بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی افراد جامعه و تلاشی همه جانبه برای کاهش بیکاری است که به ویژه با افزایش تولید و ارتقای بهره وری منجر به توسعه اشتغال می گردد. توسعه صنعت گردشگری می تواند با توجه به کارکردهای اقتصادی- اجتماعی و پتانسیل های هر منطقه منجر به افزایش اشتغال و کارآفرینی شده و زمینه های توسعه محلی و اقتصادی هر کشوری را فراهم نماید. گردشگری می تواند نقش عمده ای در توانمندسازی مردم محلی و توسعه منابع انسانی و تنوع بخشی و رشد اقتصادی و همچنین خلق فرصت‌های شغلی و توسعه و بهبود فعالیت‌های کارآفرینی در ارتباط تنگاتنگ با سایر بخش‌های اقتصادی ایفا کند (خدایی، 1390).طبیعی است اگر این کارآفرینی در مناطقی صورت گیرد که کمتر در زمینه گردشگری های معمول فعال هستند، سبب می شود تا عدالت اجتماعی و توزیع ثروت در این مناطق نقش ویژه ای بپذیرد. در همین خصوص لزوم بررسی پتانسیل کارآفرینی در بخش گردشگری جنگ در ایران بیش از پیش به چشم می خورد. گردشگری جنگگردشگری سیاه از انواع توریسم است که با تعبیراتی که در چند «دهه اخیر» در ساختار آن ایجاد شده است، نقش مهمی در جذب مخاطب در این صنعت ایفا کرده است.گردشگری سیاه یا تلخ به بازدیدها و سفرهای سازمان دهی شده ای گفته می شود که از مناطق مصیبت دیده و شهرهایی صورت می گیرد که در معرض بلاهای طبیعی مانند زلزله، سونامی، سیل و... قرار گرفته یا آثار جنگ، حملات تروریستی و... در آن‌ها واقع شده است. تجسم پدیده مرگ و بحران‌های طبیعی و انسانی به وسیله سفر به مناطقی که روزی دست‌خوش آسیب و بلا شده و هزاران نفر را به کام مرگ فرو برده است، از اهداف برگزاری چنین تورهایی است (زیدی، 1391).علی‌رغم پیشینه طولانی و افزایش تقاضای سفر به مکان‌های مرتبط با جنگ، مرگ، بدبختی و... تنها در طول چند سال اخیر، توجه محافل دانشگاهی و علمی نسبت به آن جلب شده و تحت عنوان «گردشگری تلخ» مطرح گردیده است. مرگ، مصیبت، جنگ، قساوت، فجایع و... در شکل گردشگری خود، به طور فزاینده ای در بازار گردشگری امروز جهان، افزایش یافته و پتانسیل سفرهای خاص را برای علاقمندان به بازدید از صحنه های واقعی یا بازسازی شده ای از مرگ و رنج را فراهم کرده است. (وثوقی، 1388)غیر از گردشگری سیاه، اصطلاحات دیگری نیز در رابطه با فعالیت‌های گردشگری مرتبط با مرگ، مصیبت، جنگ و... در متون گردشگری به چشم می خورد. اما در این میان اصطلاح گردشگری سیاه به دلیل ورود به عرصه دانشگاهی و علمی و در پی آن، شکل گیری چارچوب نظری، جزو گونه های رایج گردشگری نو، قرار گرفته است(Sharpley, 2008)به گفته لنون و فلی، گردشگری سیاه شکلی از توریسم است که هنوز در مرحله تحقیق است، به خصوص در آمریکای شمالی. این دو در کتاب خود با نام «جاذبه های مرگ و فاجعه» توضیح می دهند که «گردشگری سیاه» تنها بازدید از سایت‌هایی که قساوت در آن‌ها رخ داده نیست بلکه «هم محصول پیشامدهای دنیای مدرن و هم یک اثر مهم بر روی این پیشامدهاست»(Smith, 2002).سیتون (Seaton) در 1996 اصطلاح گردشگری مرگ را برای اولین بار مطرح و آن را این طور تعریف می کند:«سفری هدفمند و با انگیزه به مکان هایی که سمبول یا واقعیتی از مرگ‌های دردناک و ظالمانه را به نمایش می گذارد.»او همچنین اشاره می کند اگرچه گردشگری مرگ اخیراً رایج شده، اما این نوع گردشگری پیشینه طولانی دارد. به عنوان نمونه در قرون وسطی و در دوران رمانتیسم قرن 18 و 19 مصادیق آن بسیار است: میدان نبرد واترلو مربوط به سال 1816 و پوپیی که صحنه ویرانی اسفناکی به دست طبیعت بود، از مشهورترین مقاصد سفر با موضوع مرگ، در گذشته بوده است. (وثوقی، 1388)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

برندینگ در گردشگری 2

فهرست منابع: زمانی فرندهندی، منوچهر ( 1382 ). بررسی ویژگی های اجتماعی و روان شناختی گردشگران اروپایی که به ایران سفر می کنند، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.مقدم.فرزاد، تبلیغات شگفت انگیز، نشر سیته، 1390موحد.علی،بازاریابی گردشگری برای شهر ها، نشرآذرخش، 1390لومسدن. لس، ترجمه محمد ابراهیم گوهریان، بازاریابی گردشگری،نشر دفتر پژوهش های فرهنگی، 1380رنجبریان.بهرام،زاهدی.محمد،شناخت گردشگری،نشر چهار باغ 1388سرلک، احمد ( 1378 ). صنعت گردشگری در پنجاه سال برنامه ریزی ایران، مجموعه مقالات پنجاه سال برنامهریزی توسعه در ایران، مرکز تحقیقات اقتصاد ایران، سازمان برنامه و بودجه، 306سعیدا اردکانی، سعید ( 1383 )، الگویی مدیریتی برای توسعه گردشگری خارجی، پایان نامه کارشناسی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی.فیض بخش، هوشنگ ( 1355 )، صنعت جهانگردی در ایران و جهان، انتشارات مدرسه عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات.مقدم.فرزاد، احمد.روستا، مقاله مدیریت نام تجاری در گردشگری- پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیکلانتری، خلیل ( 1387 ). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی  اقتصادی با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس چاپ دوم، نشر شریف، تهران.ملکی، حسین ( 1380 )، بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر رضایتمندی توریستی (مطالعه موردی گردشگران خارجی جزیره کیش)، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه شیراز.12.  Bond, M. E., and Ladman, J. R., (1972), International Tourism and Economic Development: A Special Case for Latin America, Mississippi, Valley Journal of Business and Economics, 8, 43-55.13.  Caro, J.S., Guevara A., Aguayo, A. and Galvez S. (2000), “Workflow Management Applied to Information Systems in Tourism”, Journal of Travel Research, 39:2, p220.14.  Chang, J.Ch. (2008), “Tourists’ Satisfaction Judgments: An Investigation of Emotion, Equity, and Attribution”, Journal of Hospitality & Tourism Research, 32, 108.15.  Chon, K.S, Singh. A., and Mikula J. R. (1993), “Thailand's tourism and hotel industry (Industry Overview)”, Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly, 34, p43.16.  Crosby A., (1993). The tourism development in rural areas, Cefat, Madrid.17.  Davila. V.R., santos. G.D.L.. Vincent, V. and Asgary. N. (1999). The effects of governmental restrictions of outbound tourist expenditures. Journal of Travel Research. 37(6), p285.18.  Dimanche. F., Lepetic. A. (1999). “New Orleans Tourism and Crime; a case study”, Journal of Travel Research, 38, pp. 19-23.19.  Dwyer, l.and Forsyth. P. (1997). “Measuring the Benefits and Yield From Foreign Tourism”, International Journal of Social Economics, 24, p223.20.  Edmundson. A. (1999). “Resplendent Sites. Discordant Voices: Sri Lankans and International Tourism”, The Australian Journal of Anthropology, 10, p99-101.21.  Friedland. J. (1992). “Tourists Stay Away in Droves”, Far Eastern Economic Review, 155(22), pp. 56-57.22.  Hobson, P.J.S., Leung, R. (1997). “Hotel Development in Myanmar”, Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly. 38(01), p60-70.23.  Hudman, L.E.and Jackson R. H. (1999). Geography of Travel &Tourism, 3rd Edition. Delmar publishers: New York.24.  Jagmohan, N., (1990), Tourism development and resource conservation: an environmental, ecological, socio-economic & cultural approach to tourism in developing countries, Metropolian Book Co., 1-7.25.  Kim, H. (2005), “Nostalgia and Tourism”, Tourism Analysis, 10(1), 85–8.26.  LÓpez-Gamero, M. D., Claver-Cortés, E., Molina-Azorín, J. F. (2009). “Evaluating environmental regulation in Spain using process control and preventive techniques”, European Journal of Operational Research, 195, 497–518.27.  Luzar J. E., Diagne A., Gan. E.C.C and Henning B.R. (1998). “Profiling the nature–based tourist: a multinomial logit approach”, Joumal of Travel Research, 37(1), 48-56.28.  Mak. J. &White. K. (1992). “Comparative Tourism Development in Asia and the Pacific”, Journal of Travel Research, 31(1), 14-23.29.  Mc Intyr, G., (1993). “Sustainable tourism development: guide for local planners” , World Tourism organization, p.p. 1-7,105-120.30.  Millan, A. and Esteban, A. (2004), “Development of a multiple-item scale for measuring customer satisfaction in travel agencies services”, Tourism Management, 25 (5), pp. 533-46.31.  Momsen, J.H. (1999). “The Economics of Tourism”, Economic Geography. 75(2), 211-213.32.  Munda, G. (2009). “A Conflict Analysis Approach for Illuminating Distributional Issues in Sustainability Policy”, European Journal of Operational Research, 194, 307–322.34.  Chang ping-teng, 1998, The fuzzy delphi method via fuzzy statistics and membership function fitting and application to the human resources. Fuzzy Sets and Systems.35.  Dalkey ,Norman, Helmer, Olaf, 1963, “An experimental application of the Delphi method to the use of experts”, Management Science,Vol.9, No.3, p. 458.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

برندینگ در گردشگری

برند یک مفهوم ذهنی است که در ذهن افراد شکل می گیرد. به طور خلاصه برند دارایی نامشهود (نهفته) یک محصول یا یک خدمت است که شامل پارامترهای زیادی از جمله نام، اصطلاح، علائم، نماد، آرم، طرح، سابقه ذهنی مشتریان و مصرف کنندگان، ماندگاری در بازار، اصالت (کپی صرف نبودن)، و داشتن اعتماد و اعتبار ماندگار نزد مشتریان می باشد. برند مختص سازه و کالا نمی باشد .بلکه خدمات را نیز در بر می گیرد. محصولی را می توان برند نامید که از ارزش اعتباری و اجتماعی بالا برخوردار باشد و با رعایت اصول متنوعی که منجر به رضایت مستمر مشتریان می شود، اعتماد بازار مصرف را به خود جلب کرده باشد. برندینگ یا ساختن نام نیک از استراتژی های موثر در جذب مشتری و فروش موفق می باشد که باعث وفاداری مشتری نیز می گردد. برند در صنعت گردشگری نیز کاربرد موثر دارد و شرکت های ارائه دهند خدمات گردشگری با استفاده از استراتژی های ساخت برند در صنعت گردشگری با هم رقابت می نمایند(مقدم،1390).توسعه صنعت گردشگری یک کشور مستلزم توسعه زیربناهای گردشگری و فراهم کردن شرایط جذب گردشگر می باشد، بر اساس اعلام سازمان یونسکو، ایران به لحاظ دارایی های تاریخی و میراث فرهنگی در بین ده کشور اول دنیا قرار دارد و از نظر منابع طبیعی و تنوع اقلیمی در بین سه کشور نخست جهان قرار دارد 1 که می توان با استفاده از ظرفیت های موجود و حمایت های لازم از صنعت گردشگری سهم قابل توجهی از بازار صنعت گردشگری را به دست آورد. در چند دهه گذشته، موضوع برند سازی برای مقصد های گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است . در بازار های به شدت رقابتی جهانی، نیاز مقصد ها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیر - یعنی متمایز ساختن خودشان از رقبا- بیش از پیش اهمیت حیاتی پیدا کرده است. یک برند در مفهوم بازار یابی مدرن، یک ارزش اضافه ی مرتبط را ب ه مصرف کننده عرضه می نماید.برند سازی موفق برای مقصد های گردشگری بر اساس پتانسیل ها و استعدادهای بالقوه ی آنها صورت می گیرد؛ به طوری که امکان جایگزینی آن با یک مقصد دیگر باقی نخواهد ماند(موحد،1390).محیط جدید و به سرعت در حال تغییر گردشگری امروز، به تحقیقاتی مستمر جهت ابداع و معرفی استراتژی های رقابتی بهبودیافته دارای همخوانی با تغییرات تقاضا در این صنعت نیاز دارد(انگل،2004). امروزه توسعه گردشگری در هر برنامه توسعه (منطقه ای، استانی یا کشوری) عاملی کلیدی است و گرچه توسعه کشاورزی، صنعتی و گردشگردی از راه های مختلف ایجاد کسب و کار هستند ولی توسعه گردشگری، راحتترین و سریعترین روش ایجاد کسب و کار در مقایسه با دو روش دیگر است(جاگماهوم،2008). متأسفانه بر اساس آمار سازمان گردشگری جهانی، ایران از نقطه نظر ورود گردشگر در مقایسه با کل جهان (در سال 1378 ) مقام صدم را داراست، در حالیکه از نقطه نظر جاذبه های طبیعی و مصنوعی دارای رتبه دهم است (سرلک، 1378 ). انگیزه بسیار پیچیده گردشگری در بین گردشگران، متفاوت است. مناطق گردشگری باید بدانند که گردشگران، از کدام بخش بازار رضایت دارند. چرا که در این صنعت ایجاد وفاداری به محصول و جذابیت، بمنظور دیدار مجدد گردشگران از محل، بسیار دشوار است (اردکانی، 1383 ). به دنبال توسعه گردشگری در دهه 1960 و 1970 آثار اقتصادی آن مورد بررسی بسیاری از محققین قرار گرفته و از دهه 1980 ضرورت بررسی راه های ممانعت و کنترل آثار محیطی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری، همراه با کسب اهداف اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته است(کیم،2005).توسعه گردشگری اگرچه دارای مزایای بیشمار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، لیکن در صورتی که عوامل متشکله آن به درستی ساختار نیابد، زیان های ناشی از توسعه این صنعت سنگین تر از منافع حاصل از آن خواهد بود. در این ارتباط از بین رفتن اعتبار هنرهای ملی، آداب و رسوم، سنتها، ترویج مواد مخدر، جنایت، فحشا و... را میتوان در زمره معایب فرهنگی توسعه بدون برنامه گردشگری برشمرد(مک اینتایر،1993).گردشگری از معدود حوزه های کسب و کاری است که شواهدی از تولید و خدمت در برنام ههای جذب، نگهداشت و گسترش آن قابل مشاهده است. دستیابی به عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و ارائه راهکارهای سازنده در راستای بهبود آنها، مستلزم شناسایی، دسته بندی و تحلیل مجموعه نیازها، انتظارات و ادراکات آنان می باشد. ورود مسافران بین المللی به کشور نه تنها باعث افزایش درآمد ارزی، درآمد دولت (مالیات)و اشتغال و تنوع اقتصادی شده بلکه توسعه منطقه ای و تشویق به سرمایه گذاری در بخش های غیرتوریستی را موجب می شود گردشگری بین المللی ابزاری قدرتمند برای توسعه ملی است. در بسیاری از کشورها، درآمد حاصل از گردشگری منبع مهم جبران کمبود اعتبارات دیگر بخش های اقتصاد است(مک،2004).در چند دهه گذشته موضوع برند سازی برای مقصد های گردشگری توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. در بازارهای به شدت رقابتی جهانی، نیاز مقصد ها برای ایجاد یک هویت منحصر به فرد و بی نظیر یعنی متمایز ساختن خودشان از رقبا، بیش از پیش اهمیت حیاتی پیدا کرده است. یک برند در مفهوم بازاریابی مدرن یک ارزش اضافه ی مرتبط را به مصرف کننده عرضه می نماید.رضایت گردشگران به مسئله ای برجسته و چشمگیر برای اکثر صنایع خدماتی تبدیل شده است. با رجوع به صنعت گردشگری، می توان بیان نمود که گردشگران راضی به احتمال فراوان مکان هایی را که به آنجا سفر کرده اند به سایرین توصیه می کنند که این یکی از ارزانترین و تاثیرگذارترین نوع از بازاریابی و پیشرفت است(کراسبی،2006). علاوه بر این رضایت گردشگران معمولاً به افزایش نرخ حمایت از ماند گاری، وفاداری و جذب گردشگر کمک میکند که این امر نیز در کسب اهداف اقتصادی چون افزایش تعداد توریست ها و میزان سود کمک کننده خواهد بود. در نتیجه عموماً ارتباط مثبتی بین رضایت گردشگر و کسب موفقیت بلندمدت اقتصادی در مقصد گردشگری وجود دارد. برخی از مطالعات انجام شده در زمینه گردشگری، به عوامل زیست محیطی که گردشگران ضمن دیدارشان از مقصد، با آنها روبرو هستند، پرداخت هاند. این عوامل عبارتند از: پاکیزگی محوطه های عمومی و خصوصی به زیبایی طبیعی پارک های ملی، کوه ها و سواحل، آب و هوا، میزان ترافیک و آلودگی در شهرهای عمده و زیر ساخت هایی که آسایش و نیازهای دیدارکنندگان را فراهم می سازند. از سوی دیگر تحقیق دستهای از محققان، متوجه راه های مقابله با از بین رفتن احتمالی منابع یا محیط طبیعی است که گردشگران را به مناطق مورد نظر میکشاند. با افزایش تعداد گردشگران، مکانهای جذاب گردشگری شلوغ شده و بر زیرساخت های محلی فشار وارد شده و آسیب های وارده به محیط اطراف به مرحله ای میرسد که بازسازی آنها دشوار یا برگشت ناپذیر است. این مشکلات تهدیدی بالقوه برای رضایت گردشگران و در نتیجه، برای تقاضای گردشگری ایجاد می کنند. در نهایت این مسائل می تواند درآمد حاصل از گردشگری را تنزل بخشد (موندا،2009).نتیجه تحقیقات متعددی نشان داده است که مسائل و فعالیت های سیاسی از عوامل بسیار مؤثر بر گردشگری است. این عوامل را میتوان به چهار دسته مهم تقسیم کرد: 1) عوامل بیرونی، همچون جنگ علیه کشوری دیگر یا اقدامات تروریستی علیه ) یک یا چند کشور. ( 2) ثبات یا بی ثباتی سیاسی داخلی، همچون کودتا یا جنگ داخلی، شورش یا اعتراض علیه یک دولت، ( 3) مهاجرت برای رفاه، راحتی و آسایش و ( 4) کارآیی و اثربخشی پلیس توریسم در حفاظت گردشگران در مقابل صدمات جهانی یا تلفات مالی و ایجاد حس ایمنی از سوی راهنمای تور و تجار. اقدامات تروریستی برای صنعت گردشگری میتواند ویرانگر و فاجعه آمیز باشد. بعضی از محققان به صورت علمی رابطه بین گردشگری و امنیت و ایمنی در سطح بین المللی را بررسی کردهاند. تروریست هایی که در 11 سپتامبر 2001 به آمریکا حمله کردند تریلیون ها دلار به صنعت گردشگری خسارت وارد کردند که بسیار فراتر از تجارت جهانی است. مثلاً ضرر و زیان وارده بر صنعت گردشگری تایلند به تنهایی به حدود 30 تا 40 میلیارد دلار در هر ماه پس از آن حمله بود. "کنترل یا جلوگیری از رویدادهایی که موجب بحران جدی صنعت گردشگری از ناحیه اقدامات تروریستی می شود" تقریباً ممکن نیست. محققان بر این باورند که یک کشور میتواند با مدیریت بحران و ایجاد یک نیروی کاری مدیریت بحران گردشگری و همکاری نزدیک با قوه قضائیه انجام اقدامات پیشگیرانه در این زمینه امکان پذیر است(هابسون،2007).همچنین، جنگ بین کشورها به ورود گردشگران به آن کشورها لطمه میزند. جنگ هایی مانند جنگ ویتنام، کره، ایران و عراق، و جنگ خاورمیانه، بر گردشگری این مناطق اثر گذاشته و از کسب درآمد این کشورها از صنعت گردشگری جلوگیری کرده است. در آینده، سهم بیشتری ازموفقیت در صنعت گردشگری، به تلاش های دولت برای فراهم ساختن خدمات بهتر توسط مسئولان مهاجرت و پلیس توریسم بستگی خواهد داشت. در شرایط کنونی افزایش مسافرت ها، این آگاهی را به دولت ها و صنعت میدهد که نیاز به ایمنی و امنیت ملی و بینالمللی افزایش یافته است. بنابراین دولت ها بایستی آموزش نظری و عملی را با هدف آسایش همه مسافران افزایش دهند. دید منفی گردشگران نسبت به جرائم بالقوه، به عنوان مشکلی در صنعت گردشگری مطرح است. محققان متعددی نشان دادهاند مأموران اجرای قانون خود را در جلوگیری و کاهش جرائم در جهت حمایت از گردشگران، متعهد می دانند. در این راستا، متولیان امور در کشورهای مختلف، واحد ویژهای را جهت رسیدگی به مسائل گریبانگیر گردشگران، آموزش داده اند(پیزام،2000).
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

عوامل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

عوامل موثر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

کارآفرینی در گردشگری روستایی 3

در ایران مسائلی مانند بیکاری، مهاجرت های روستا  شهری، حاشیه نشینی و فقر همچون سایر کشورهای در حال توسعه وجود دارد که ریشه همه اینها در توسعه نیافتگی روستایی و نرخ بالای بیکاری روستاهاست (آسایش، 1378 ). نواحی روستایی شهرستان ورزقان با وجود پتانسیل بالا در بخشهای مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) یکی از شهرستانهای فقیر و کمتر توسعه یافته استان و حتی کشور محسوب می شود تا جایی که افراد ساکن نواحی روستایی این شهرستان توانایی مهاجرت هم به سایر مناطق را در حال حاضر به دلیل ضعف مالی ندارند. علاوه بر این بالا بودن نرخ بیکاری در سطح شهرستان و نواحی روستایی آن این شهرستان را با مشکلاتی مواجه ساخته است که با برنامه ریزی اصولی و ایجاد اشتغال و کارآفرینی روستایی در این شهرستان می توان موجبات شکوفایی همه جانبه و بیش از پیش شهرستان (از نظر کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری) را فراهم ساخت. محیط کارآفرینان را تشویق می کند که به تعقیب فرصت های کسب و کار بپردازند. بنا به اعتقاد کالورید و آبلج 1، درک یک محیط حمایتی و پر منبع در تصمیم کارآفرینان جهت پیگیری فرصت ها بسیار حیاتی است.آبتی  معتقد است که کارآفرینان باید حوزه ای را برای فعالیت انتخاب نمایند که همه عناصر کلیدی برای172 ). به اعتقاد میسن 4 ، 2006 ، موفقیت وجود داشته باشد یا اینکه فعالانه در حال توسعه باشند (لین و دیگران 3کنار آمدن با محیطی که پیوسته در حال تغییر است، احتمالا مهم ترین عامل در تعیین موفقیت یا شکست در.( یک سیستم تجارت آزاد به شمار می رود (کوراتکو و هاجتس، 240،1383قابلیتها و مزیتهای نسبی محلی و منطقه ای به دلیل تأثیرپذیری از عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و محیطیهمواره متفاوت است و این مهم سبب برتری پاره ای از نواحی نسبت به نواحی دیگر می شود. بدین منظورشناخت مزیتها و توانهای محلی و منطقه ای از اصول بنیادین برنامه ریزیهای توسعه محسوب گردیده وراهکارهای عملی توسعه نیز با تبیین وضع موجود معنا می یابد. برداشت جغرافیایی از محیط بمنظور تدوینضوابط و معیارهای گردشگری مفهوم خاص خود را دارد و در برگیرنده پهنه و بستری است که مجموعه عواملزیستی و فیزیکی نقش اثرگذار خود را در آن ایفا میکنند. از آنجا که مجموعه عوامل اثرگذار بر محیط جغرافیاییخصلت پویایی دارند لذا درک خصوصیات دینامیکی تغییرات در جهتگیری توسعه مناطق گردشگری حائزاهمیت است. زیرا مطالعات جغرافیایی زمینه دستیابی به شناخت پایهای از محیط را فراهم میآورد. محیطی کهبستر و سیطره فرایند تمامی فعالیتهائی است که انسان در آن انجام میدهد. با توجه به موارد فوق که مبین شرایط نامساعد در مناطق روستایی از نظر بیکاری و مهاجرت است ، تدوینتحقیق های جامع توسعه فرصت های اشتغال و کارآفرینی و کاهش بیکاری در این مناطق از اهمیت بسزاییبرخوردار است. مطالعات اولیه نشان می دهد که روستاهای کشورمان از پتانسیل بسیار بالایی برای ایجاد فرصت هاو زمینه های شغلی جدید برخوردارند. لذا به نظر می رسد که درصورت ترویج کارآفرینی روستایی و آموزشمهارت های کسب و کار برای جوانان، زنان، تحصیلکرد گان و روستاییان براحتی می توان بر مشکلات موجود درجامعه، چه در جامعه شهری و چه در جامعه روستایی فائق آمد. بنابراین با آگاهی از محدودیت های دولت درزمینه ایجاد اشتغال، می توان کارآفرینی و خود اشتغالی را یکی از مهمترین راهکارها برای حل معضل بیکاری درکشور و شهرستان دانست. با توجه به فرصتها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل فراوان در مناطق روستایی (مانند محصولات کشاورزی متنوع، صنایع دستی و سنتی کم نظیر ، وجود نیروی انسانی جوان وتحصیلکرده فراوان جویای کار ، آداب و رسوم متنوع ، وجود عشایر ، آثارتاریخی و مناظر زیبایدر بخش های مختلف از جمله بخش (SMEs) گردشگری) می توان با ایجاد و توسعه بنگاه های کوچک و متوسطگردشگری، موج عظیمی از کسب و کارها و فرصت های شغلی جدید را در مناطق روستایی  ایجاد کرد .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا

کارآفرینی در گردشگری روستایی 2

امروزه یکی از شناخته شده ترین راهبردهای توسعه روستایی، گردشگری و فرصت های مربوط به آن در زمینه کارآفرینی است. گردشگری روستایی در کنار فعالیت های روستایی مثل کشاورزی (به عنوان مثال مزارع ) تأثیر .( مطلوبی داشته و باعث اکتساب درآمدهای ثانویه مهمی برای خانوارهای کشاورز می شود(ویلسون، 132،2001 کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه در هر کشوری می باشد بطوریکه آن را موتور توسعه اقتصادی می دانند، تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان می دهد که یکی از دلایل موفقیت این کشورها این است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کار آفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی برده اند.   همچنین اقتصاددانان و صاحب نظران معتقدند که کارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و با تخریب روش کهنه و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوه های کارآمد و نوین، به نظام اقتصادی، پویایی و حیات می بخشند. شناسایی فرصت مرحله ای مهم در فرآیند کارآفرینی محسوب می شود. از یک دیدگاه شناسایی فرصت به معنی فرآیند یافتن هماهنگی بین نیازهای تحقق نیافته بازار و راه حلی است که این نیازها را برطرف کند(فیض بخش، .(1378 به هر حال گردشگری نیز مانند هر فعالیت دیگری، نه تنها ایجاد شغل می کند، بلکه فرصتهایی برای کار آفرینی نیز خلق می کند. در بعضی موارد این فقط گروههای خاصی هستند که از این فرصت استفاده می کنند و می توانند در شرایط مساعدی سرمایه گذاری کنند، اما ممکن است فرصتهایی نیز برای گروههای ضعیف جامعه نیز .( ایجاد شود تا در صنعت جدید جایگاه مناسبی برای خود فراهم کنند (موریسون و توماس، 2004
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رضا داودی کیا