امروزه یکی از شناخته شده ترین راهبردهای توسعه روستایی، گردشگری و فرصت های مربوط به آن در زمینه
کارآفرینی است. گردشگری روستایی در کنار فعالیت های روستایی مثل کشاورزی (به عنوان مثال مزارع ) تأثیر
.( مطلوبی داشته و باعث اکتساب درآمدهای ثانویه مهمی برای خانوارهای کشاورز می شود(ویلسون، 132،2001
کارآفرینی از محورهای اصلی و اساسی رشد و توسعه در هر کشوری می باشد بطوریکه آن را موتور توسعه
اقتصادی می دانند، تجربه کشورهای دارای رشد بالای درآمد ملی نشان می دهد که یکی از دلایل موفقیت این
کشورها این است که مدیران این کشورها به نقش و اهمیت کار آفرینی در پیشرفت و توسعه کشور پی برده اند.
همچنین اقتصاددانان و صاحب نظران معتقدند که کارآفرینان محور توسعه اقتصادی بوده و با تخریب روش کهنه
و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آنها با شیوه های کارآمد و نوین، به نظام اقتصادی، پویایی و حیات می بخشند.
شناسایی فرصت مرحله ای مهم در فرآیند کارآفرینی محسوب می شود. از یک دیدگاه شناسایی فرصت به معنی
فرآیند یافتن هماهنگی بین نیازهای تحقق نیافته بازار و راه حلی است که این نیازها را برطرف کند(فیض بخش،
.(1378
به هر حال گردشگری نیز مانند هر فعالیت دیگری، نه تنها ایجاد شغل می کند، بلکه فرصتهایی برای کار آفرینی
نیز خلق می کند. در بعضی موارد این فقط گروههای خاصی هستند که از این فرصت استفاده می کنند و می
توانند در شرایط مساعدی سرمایه گذاری کنند، اما ممکن است فرصتهایی نیز برای گروههای ضعیف جامعه نیز
.( ایجاد شود تا در صنعت جدید جایگاه مناسبی برای خود فراهم کنند (موریسون و توماس، 2004
۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
رضا داودی کیا